World First – दुनिया का सबसे पहला कार, कंप्यूटर, कैमरा, बाइक, मोबाइल, रेफ्रीजिरेटर

world first camera car motorcycle refrigerator computer university mobile phones

world first camera car motorcycle refrigerator computer university mobile phones

World First – आजका लेख बहुत ही रोचक होने वाला है! दुनिया में हर रोज कोइना कोई खोज होती रहती है! लेकिन मानव इतिहास में कुछ ऐसे अविष्कार हुए जिसने मानव का जीवन ही बदल दिया! अर्थात उन आविष्कारों ने मानव जीवन को बहुत सरल बना दिया! लेकिन क्या आप जानते है की जो अविष्कार आज हम देख रहे है वो वास्तव में जब उसे खोजा गया तब ऐसे ही रूप में थे ? जवाब है नहीं ! तो जानते है – World First

Content Table

  • दुनिया का पहला कैमरा – World First Camera
  • दुनिया का सबसे पहला मोबाईल – World First Mobile Phone
  • दुनिया का पहला कंप्यूटर – World First Computer
  • दुनिया का पहला रेफ्रिजरेटर – World First Refrigerator
  • दुनिया की सबसे पहली मोटरसाइकिल – World First Motorcycle
  • दुनिया की पहली कार – World First Car
  • दुनिया की सबसे पहली यूनिवर्सिटी – World First
  • University

World First Camera, Mobile Phone Computer, Refrigerator, Motorcycle, Car, University

1. दुनिया का पहला कैमरा – World First Camera

World First Camera – सन 1900 में जोर्ज नाम के व्यक्ति ने एक कैमरा बनाया हलाकि, उस समय 5000 डॉलर का लागत से बना था! इस कैमरे को उठाने के लिए और चलाने के लिए करीब 15 लोगों की मदद लेनी पड़ती थी और इस कैमरे से जो भी फोटो लिया जाता था उसका साइज करीब 8x 4.5 फीट था! वहीं अगर इस कैमरे की कीमत को अाज के हिसाब से देखा जाये तो यह कीमत 3 लाख से भी ज्यादा है!

2. दुनिया का सबसे पहला मोबाईल – World First Mobile Phone

World First Mobile Phone – दुनिया का सबसे पहला मोबाईल फोन मोटोरोला कंपनी ने 3 अप्रैल 1973 को बनाया! इस मोटोरोला के सबसे पहले फोन का वजन बाजार में उतारने से पहले 794 ग्राम कम किया गया लेकिन फिर भी यह बाजार में (1983) आने पर 1 किलो 100 ग्राम का था और इसकी बैटरी एक बार चार्ज करने पर 35 मिनट तक बात कर सकते थे!

आज से 5 दशक पहले दुनिया का सबसे पहला मोबाईल फोन 3 अप्रैल 1973 को मोटोरोला के इंजिनियर मार्टिन कपूर ने अपने प्रतिद्वदी कंपनी के एक कर्मचारी डा. जोएल एस. एंगेल से दुनिया में सबसे पहले फोन पर बातचीत की शुरूआत की थी! पर यह बाजार में 10 साल बाद यानि 1983 को आया!

मोटोरोला के इस सबसे पहले फोन का नाम डायना टीएसी 8000X था! यह साल 1983 तक कमर्शियल नहीं मिलता था!सबसे पहले इस फोन की कीमत लगभग 2 लाख रूपए थी, जिसकी बिक्री सबसे पहले अमेरिका में शुरू हुई!

3. दुनिया का पहला कंप्यूटर – World First Computer

World First Electronic Computer
World First Electronic Computer

World First Computer – विश्व का पहला कंप्यूटर किसने बनाया इस सवाल का कोई सीधा साधा जवाब नहीं हो सकता! क्यूंकि Computer किसी एक single machine को नहीं दर्शाता है बल्कि ये बहुत से अलग अलग प्रकार के यांत्रिक हिस्सों का एक समाहार है!

वहीँ इन हिस्सों को अलग अलग लोगों ने अलग अलग समय में आविष्कार किया है! इसलिए इस सवाल का उत्तर computer के classification पर निर्भर करता है!

कंप्यूटर का अविष्कार 19 century में Charles Babbage नमक एक प्रसिद्ध Mathematics professor ने किया था! इसलिए उन्हें Father of Computer भी कहा जाता है!

दुनिया का सबसे पहला General Purpose Fully Electronic Digital कम्प्यूटर सं 1946 में यूनिवर्सिटी ऑफ़ पेंसिलवानिया में J.P. Eckert और John William ( Electronic Numerical Integrator And Calculator ) ने आविष्कार किया था ! इसके डिज़ाइन और कंस्ट्रक्शन का पूरा खर्चा US Military द्वारा किया गया था !

4. दुनिया का पहला रेफ्रिजरेटर – World First Refrigerator

World First Refrigerator – सन 1755 में सबसे पहले एक प्रोफ़ेसर ने फ्रिज का डिजाईन बनाया था! लेकिन किसी ने भी इसकी तरह ध्यान नहीं दिया! इसके बाद में सन 1805 में Oliver Evans एक अमेरिकी अविष्कारक ने Closed Vapor Compression Refrigeration के बारे में बताया था जिस से बर्फ बनायीं जा सकती थी! लेकिन 1834 तक इसमें भी किसने भी रुचि नहीं ली! इसके बाद कुछ और लोगो ने भी फ्रिज बनाने की कोसिस की लेकिन तरीका वही था! लेकिन इसके बाद 1876 में Carl Von Linde ने फ्रिज बनाने के तरीके को बेहतर बनाया और फिर उसने फ्रिज का पेटेंट भी अपने नाम कराया!

1914 में Engineer Nathaniel B. Wales ने सबसे पहले Electric Refrigeration के बारे में सोचा!

सन ,1918 में Compressor के साथ Refrigerator का अविष्कार Alfred Mellowes ने किया था!

1918 में William C. Durant ने Frigidaire Company को बनाया जंहा बड़े पैमाने पर रेफ्रिजरेटर का उत्पादन किया गया! और इसी साल 1918 में Kelvinator Company ने सबसे पहला Automatic Control वाला फ्रिज तैयार किया! सबसे पहला Absorption Refrigerator का अविष्कार Sweden में रहने वाले बल्टजर वों प्लेटें और कार्ल मुंटेरस ने 1922 में किया था! यह दुनिया भर में एक सफल Refrigerator बन गया है और Electrolux द्वारा इसका वाणिज्यीकरण किया गया !

रेफ्रिजरेटर के बारे में रोचक तथ्य:-

विश्व का सबसे बड़ा फ्रिज 27 Kilometers लम्बा है!

अमेरिका में हर साल करीबन 8 Million फ्रिज बेचे जाते है!

एक अध्ययन के मुताबित 1956 में अमेरिका में 80 % लोगो के पास फ्रिज था, और 2005 में ये आंकड़ा 99.5 % तक पहुँच गया और 15 % के पास 2 फ्रिज है!

Pennsylvania में एक कानून ऐसा भी है जिसके तहत फ्रिज के सामने सोना गैर क़ानूनी है!

अन्य दिलचस्प और रोचक लेख पढ़े:-

5. दुनिया की सबसे पहली मोटरसाइकिल – World First Motorcycle

duniya ki sabse paheli motorcycle
World First MOtorcycle

World First Motorcycle – दुनिया की इस पहली मोटरसाइकिल का नाम Hildebrand Wolfmüller है! इस मोटरसाइकिल को हेनरिक और विल्हेम नामक आविष्कारक ने बनाया था!

हेनरिक और विल्हेम स्टीम इंजीनियर थे! उन्होंने 20 जनवरी 1894 को इस मोटरसाइकिल को पेटेंट भी करवाया था!

करीब 50 किलो की यह मोटरसाइकिल हैंडल से मैनेज होती थी! यानी इसमें साइकिल की तरह ही हैंडल लगे हुए थे!

इस मोटरसाइकिल की महत्तम स्पीड 45 किलोमीटर प्रति घंटा थी! यह मोटरसाइकिल जर्मनी में तैयार हुई थी!

इस बाइक में टू-सिलेंडर, फोर स्ट्रोक इंजन लगाया गया था! यह मोटरसाइकिल 2.5 BHP की पावर जेनरेट करती थी!

प्रथम विश्व युद्ध के चलते 1919 में हेनरिक और विल्हेम को अपनी फैक्ट्री बंद करनी पड़ी और इस मोटरसाइकिल का उत्पादन रुक गया!

यह मोटरसाइकिल जर्मनी और लंदन के साइंस म्यूजियम में आज भी रखी हुई है!

6. दुनिया की पहली कार – World First Car

duniya ki sabse paheli car
World First Car Image Source

World First Car – 1705 ईस्वी में जेम्स वॉट ने भाप इंजन का आविष्कार किया, जिसके बाद ऊर्जा से चलने वाले परिवहन के निर्माण कार्य में काफी तेजी आने लगी थी! 1769 ईस्वी में विश्व की सबसे पहली मोटरकार फ्रांस के नागरिक निकोलस जोसेफ कुगनोट ने बनाया था हालांकि वो एक तिपहिया वाहन माना जाता है!

सबसे पहले जर्मनी में साल 1878 में गोटलिब डेमलर और कार्ल बेंज ने मोटर कार उद्योग की नीव राखी! साल 1885 में पेट्रोल के द्वारा चलाये जा सके ऐसे इंजनों का अविष्कार हुआ ! और 1886 में डेमलर के द्वारा मोटर द्वारा संचालित होने वाले कार का निर्माण हुआ था!

चार्ल्स डूरेया नामक अमरीकी ने साल 1893 में पेट्रोल इंजन से चलने वाली मोटर कार को बनाया! साल 1898 में मोटर निर्माता कंपनियों की संख्या अमेरिका में लगभग 50 के करीब पहुंच गई थी! जबकि 1908 के आसपास मोटर कार निर्माता कंपनियों की संख्या में काफी तेजी से बढ़ोतरी हुई और वो 240 को पार कर गई थी!

भारत में पहेली कार कब आई ?

आधिकारिक रूप से 1897 में सबसे पहली कार कोलकाता के मिस्टर फोस्टर के मालिक क्रॉम्पटन ग्रीवेस के पास देखि गई थी! जबकि मुंबई शहर में साल 1898 में 4 मोटर कार खरीदी गई थी! इन 4 में से जमशेदजी टाटा ने एक कार खरीदी थी!

7. दुनिया की सबसे पहली यूनिवर्सिटी – World First University

World First University
World First University

World First University – शिक्षा के मामले में आज भले ही भारत दुनिया के कई देशों से पीछे हो, लेकिन एक समय था, जब हिंदुस्तान शिक्षा का मामले में बहुत आगे था और दुनिया के लिए शिक्षा का केंद्र हुआ करता था! भारत में ही दुनिया का पहला विश्वविद्यालय खुला था, जिसे नालंदा विश्वविद्यालय के नाम से पूरी दुनिया जानती है!

प्राचीन नालंदा विश्वविद्यालय की स्थापना गुप्त काल के दौरान पांचवीं सदी में हुई थी, लेकिन सन् 1193 में आक्रमण के बाद इसे नेस्तनाबूत कर दिया गया था!

बिहार के नालंदा में स्थित इस विश्वविद्यालय में आठवीं शताब्दी से 12वीं शताब्दी के बीच दुनिया के कई देशों से छात्र पढ़ने आते थे! इस विश्वविद्यालय में करीब 10 हजार छात्र पढ़ते थे, जो भारत के विभिन्न क्षेत्रों के अलावा जापान, कोरिया, चीन, तिब्बत, इंडोनेशिया और तुर्की से आते थे! यहां करीब दो हजार शिक्षक पढ़ाते थे!

ये लेख आपको कैसा लगा वो कमेंट बॉक्स में जरूर बताये ! इसे लाइक और शेयर करे ! अगर आप किसी विषय पर लेख चाहते है तो हमें कमेंट बॉक्स में बता सकते है, हम जरूर वो लेख प्रस्तुत करेंगे ! अन्य रोचक और दिलचस्प लेख के लिए हमें फॉलो करे! धन्यवाद्!

Disclaimer:- इस लेख में दी गई जानकारी न्यूज़ पेपर्स और इंटरनेट पर उपलब्ध जानकारी के आधार पर दी गई है “Gkhindinews.com” इसके सच या जूथ होने का दवा नहीं करता, लेख में इस्तेमाल की गई फोटोज उदहारण के तौर पे दिखाई गई है !

अन्य रोचक लेख पढ़े :-

VIVO IPL 2020 Schedule, Team, Venue, Time Table, PDF, Point Table, Ranking & Winning Prediction

दुनिया की सबसे महंगी गलतियाँ – Part-1

जानिए 121 अज़ब गजब रोचक तथ्य

महाभारत की रोचक कहानीया

Amazing Facts in Hindi | 50 दिमाग हिला देने वाले रोचक तथ्य

बॉलीवुड फिल्मों में पहने गए कपड़ों का बाद में क्या होता है ?

Green Tea Benifit in Hindi | ग्रीन टी के फायदे

47 thoughts on “World First – दुनिया का सबसे पहला कार, कंप्यूटर, कैमरा, बाइक, मोबाइल, रेफ्रीजिरेटर

  1. Neat blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A theme like yours with a few simple tweeks would really make my blog stand out. Please let me know where you got your design. Appreciate it|

  2. My partner and I stumbled over here from a different web address and thought I might check things out. I like what I see so now i’m following you. Look forward to finding out about your web page repeatedly.|

  3. Hello! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are you using for this site? I’m getting sick and tired of WordPress because I’ve had issues with hackers and I’m looking at options for another platform. I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.|

  4. Have you ever considered about including a little bit more than just your articles? I mean, what you say is valuable and all. However think about if you added some great visuals or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and videos, this website could certainly be one of the greatest in its niche. Amazing blog!|

  5. I believe everything said was very reasonable. But, what about this? suppose you added a little information? I am not saying your information is not good, but what if you added a post title that grabbed people’s attention? I mean BLOG_TITLE is kinda plain. You should glance at Yahoo’s front page and note how they write news headlines to get viewers to open the links. You might add a video or a picture or two to get readers excited about everything’ve written. In my opinion, it might bring your blog a little livelier.|

  6. Hi there i am kavin, its my first occasion to commenting anywhere, when i read this article i thought i could also create comment due to this good article.|

  7. This is a really good tip especially to those new to the blogosphere. Simple but very accurate information… Thanks for sharing this one. A must read article!|

  8. When I initially commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added I get four e-mails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service? Thanks!|

  9. Have you ever thought about including a little bit more than just your articles? I mean, what you say is fundamental and everything. Nevertheless imagine if you added some great graphics or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with images and clips, this website could definitely be one of the very best in its field. Excellent blog!|

  10. Hello there, I found your blog by the use of Google at the same time as looking for a similar subject, your web site came up, it appears to be like great. I’ve bookmarked it in my google bookmarks.

  11. What i do not understood is in fact how you are no longer actually much more neatly-liked than you may be now. You are very intelligent. You know therefore considerably on the subject of this matter, made me in my view imagine it from numerous various angles. Its like women and men don’t seem to be interested except it is one thing to accomplish with Lady gaga! Your own stuffs nice. At all times care for it up!|

  12. I’ve been surfing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. In my opinion, if all webmasters and bloggers made good content as you did, the internet will be much more useful than ever before.|

  13. Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say that I have truly enjoyed surfing around your blog posts. After all I’ll be subscribing to your rss feed and I hope you write again very soon!|

  14. Every weekend i used to pay a visit this website, for the reason that i wish for enjoyment, since this this website conations in fact fastidious funny stuff too.|

  15. It’s in fact very difficult in this busy life to listen news on TV, therefore I simply use world wide web for that reason, and get the most up-to-date information.|

  16. What’s Taking place i am new to this, I stumbled upon this I have found It positively helpful and it has helped me out loads. I am hoping to give a contribution & aid different customers like its helped me. Good job.|

  17. Superb site you have here but I was curious about if you knew of any message boards that cover the same topics talked about here? I’d really love to be a part of online community where I can get opinions from other knowledgeable individuals that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Many thanks!|

  18. My developer is trying to convince me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the expenses. But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on various websites for about a year and am anxious about switching to another platform. I have heard good things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress content into it? Any kind of help would be really appreciated!|

  19. Please let me know if you’re looking for a article author for your blog. You have some really good articles and I believe I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d absolutely love to write some material for your blog in exchange for a link back to mine. Please send me an email if interested. Cheers!|

  20. I’m really impressed with your writing skills as well as with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Anyway keep up the nice quality writing, it’s rare to see a nice blog like this one nowadays.|

  21. Hi there, I found your blog by the use of Google whilst searching for a comparable subject, your web site came up, it seems to be great. I’ve bookmarked it in my google bookmarks.

  22. Howdy just wanted to give you a quick heads up. The text in your article seem to be running off the screen in Firefox. I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with internet browser compatibility but I figured I’d post to let you know. The style and design look great though! Hope you get the problem solved soon. Cheers|

  23. Somebody necessarily assist to make significantly articles I
    would state. That is the first time I frequented your web page and so far?
    I amazed with the analysis you made to make this particular submit incredible.
    Wonderful job!

  24. I think the admin of this web page is truly working hard in support of
    his site, because here every data is quality based information.

  25. I’m not sure why but this website is loading incredibly slow for me.
    Is anyone else having this problem or is it a issue on my end?
    I’ll check back later on and see if the problem still
    exists.

  26. No matter if some one searches for his vital thing, so he/she wishes to be available that in detail, therefore that thing is maintained over here.|

  27. Hi! I could have sworn I’ve been to this blog before but after reading through some of the post I realized it’s new to me. Nonetheless, I’m definitely glad I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!|

  28. I know this if off topic but I’m looking into starting my own weblog and was curious what all is needed to get set up? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I’m not very internet smart so I’m not 100 positive. Any suggestions or advice would be greatly appreciated. Thank you

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *